Internetlinjat laulaa, ja hymiössä nauraa suu

hyvaaoliEn halua koskaan Facebookiin, tuumin muutama vuosi sitten. Toukokuussa 2013 menin. En ole katunut. Monesta sosiaalisen median palvelusta on hyötyä enemmän kuin käytetty aika vie.

Kokemukset ovat myönteisiä myös Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen sometaipaleelta: Uusien kanavien avulla voidaan esimerkiksi keventää sähköpostikuormaa ja vähentää puheluja. Lisätä ELY-keskuksen ja sen palvelujen tunnettuutta. Tuoda asiantuntijoiden näkemyksiä esille ja keskusteluun.

Vaikka ELY-keskuksissa ei olla niin pitkällä kuin monissa somea hyödyntävissä yrityksissä, ensimmäiset harkitut askeleet osoittavat tien olevan oikeansuuntainen. Onnistuessaan sosiaalinen media on vuorovaikutteinen palveleva viestintäkanava. Kokeiluista on saatu lähes pelkästään myönteistä palautetta. ”Edistyksellistä”. ”Hienoa toimintaa virastolta”.

Tässä blogissa on julkaistu 150 kirjoitusta, jotka ovat saaneet 25.200 sivunnäyttöä. Kommentteja on tullut 25. Vain, voisi kommentoida. Kertooko vähäinen reagointi arkuudesta lähestyä viranomaista vai artikkelien luonteesta, sen tietävät parhaiten lukijat. Runsaampi kommentointi toisi lisäeloa ja kenties astetta rohkeampi kirjoitusote kannustaisi keskustelemaan enemmän.

somejuttua

ELY-keskus ja EU-hankkeet -Facebook on kerännyt 157 tykkäystä. Some-kouluttajien mukaan sadan tykkäyksen rajapyykin jälkeen ollaan voiton puolella. Moni kouluttaja korostaa myös sitä, ettei tällä saralla tule koskaan valmiiksi. Niinpä käyttöön otetuista välineistä täytyy pitää hyvää huolta, kehittää niin sisältöjä kuin ulkoasua, joskus jostain luovuttavakin.

Sosiaalisessa mediassa toimimiseen löytyy hyviä neuvoja. Keskeistä on mm. tunnistaa, missä roolissa esiintyy: viraston edustajana, yksityishenkilönä vai jossain muussa tarkoituksessa. Kohtelias käyttäytyminen kuuluu tietysti perussääntöihin. Myös luottamusta tarvitaan. Ja säännöllistä päivittämistä. Se osoittaa, että olet läsnä ja välität.

Lähitulevaisuudessa Pohjois-Karjalan ELY-keskuksesta on luvassa uutena avauksena videoklippejä. Onko jokin ELY-keskuksen palvelu, josta erityisesti haluaisit pätkän elävää kuvaa ja ääntä?

Pasi Hirvonen

Linkit ELY-keskusten tähänastisiin somekanaviin löytyvät täältä:

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-keskus-sosiaalisessa-mediassa.

 

 

 

Jätä kommentti