Kuka pelkää työkkäriä?

Kun jäädään työttömäksi, hiivitään luimistellen vaivihkaa työkkäriin. Siellä sitten roikutaan listoilla vastahakoisten virkailijoiden kyykytettävänä niin pitkään, kunnes jostain ilmestyy työpaikka. Ja koko ajan toivotaan, ettei asiakkaana tarvitsisi olla, hävetään ja salaillaan. Eikö niin?

Ei. Nykyisessä TE-toimistossa asiointi on jotain aivan muuta kuin sketsisarjojen tai poliittisten kauhukuvien piintyneet käsitykset.

TE-toimisto on nimensä mukaisesti työ- ja elinkeinotoimisto. Jo nimikin viittaa siihen, että palveluja on tarjolla paljon muillekin kuin työttömille. Esimerkiksi toimiston yrittäjäpalvelut ovat laajoja ja monipuolisia: aloittavalle yrittäjälle on tarjolla starttirahaa sekä monenlaista apua ja tukea yritystoiminnan alkuvaiheeseen, ja olemassa oleviin yrityksiin asiantuntijat ovat yhteydessä jopa proaktiivisesti ja pyrkivät täyttämään niiden työvoimatarpeita joustavasti ja ennakoiden. Uusimpana täydennyksenä on Pohjois-Karjalaankin tulossa sosiaalisessa mediassa toimiva videopalvelu, jonka kautta yritysten rekrytoinnit tavoittavat yhä tehokkaammin etenkin videoviestintään kasvaneen nuorimman työnhakijapolven.

Työnhaku ei myöskään nykymaailmassa rajoitu pelkästään tilanteeseen, jossa jäädään työttömäksi, vaan päinvastoin yhden työnantajan palveluksessa tehty työura alkaa olla jo harvinaisuus. Siksi TE-toimistojen asiakkaista huomattava osa on ihmisiä, joilla on jo työpaikka mutta jotka syystä tai toisesta katselevat uutta. Haaveena voi olla uralla eteneminen, muutto, toisenlainen työnkuva tai jopa täysi alanvaihto. Näihin kaikkiin on tarjolla monenlaisia palveluja, monipuolisista työhakemuksen ja CV:n laatimisohjeista aina psykologin ammatinvalintapalveluihin asti.

Eikä työttömyyskään tarkoita elinkautista tuomiota työkkärin listoille roikkumaan. Uudesta asiakkaasta otetaan koppi saman tien, selvitetään hänen osaamisensa ja työ- tai koulutusmahdollisuudet ja tarjotaan hänelle heti alusta lähtien sellaisia palveluita, joita hän tarvitsee. Suurin osa työttömäksi jääneistä löytääkin uuden työn kolmen kuukauden kuluessa. Ja jos ei heti tärppää, niin yksin ei asiakasta jätetä: TE-toimiston työkalupakista löytyy niin työnhakuvalmennusta, palkkatukea, työkokeilua kuin kuntouttavaa työtoimintaakin, aina asiakkaan omien tarpeiden mukaisesti. Yhteistyötä tehdään tarvittaessa niin kunnan kuin Kelankin kanssa, ettei kukaan jäisi työttömyyden takia tyhjän päälle.

Työttömyyttä ei siis nykyaikana tarvitse pelätä, eikä TE-toimistossa asiointia arastella saati hävetä. Palveluja saattaa löytyä sellaisellekin ihmiselle, joka ei koskaan ole edes ajatellut niitä tarvitsevansa. Korkeintaan kannattaa pitää varansa laajan palveluvalikoiman ääressä: vaikka kuinka olisi tyytyväinen nykyiseen työhönsä, niin entä jos iskeekin äkillinen himo hakea elämälleen uutta suuntaa? Entä jos sittenkin vielä herättelisi henkiin kauan sitten kuoppaamansa unelman ja ryhtyisi puutarhuriksi…

Anna Dannenberg, viestintäasiantuntija
Pohjois-Karjalan TE-palvelut

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s